søndag 25. mars 2012

P.F. Commando

Ok, det här är en av de mest ikoniska bilderna från det svenska punksjuttiotalet, i alla fall ur gävleperspektiv; P.F. Commandos sångare Janne Ricknell visar var bössaskåpet ska stå, eller kanske snarare var det ska ligga...


Den här bilden, som dök upp i en punktråd på facebook för ett halvår sedan, har jag naturligtvis sett förut, men jag har väl aldrig tittat så noga på den egentligen. Jag började nu, i dessa P.F.-infekterade utställningsförberedelsetider, att titta närmare på bilden. Nu ska jag inte vara alltför säker på min sak, men jag tror att jag har hittat det jag allra mest önskade att hitta: mig själv! Jag är tämligen säker på att det är jag (i den röda ringen) som håller på att bli ihjälklämd precis under Ricknells vänstra fot. Jag frågade också i tråden (som var full av gamla gävlepunkare med näst intill autistiskt gott minne) om det var någon som kunde berätta för mig om de säkert visste att det var en annan än jag. Det kom en halvhjärtad gissning på en annan kille, men vi blev eninga om att han antagligen var för ung vid tillfället. Jag fasthåller alltså att jag faktiskt är med på det episka tidsdokument som denna bild utgör.




p.s. ringen har jag lånat frå omslaget till samlings-LPn "Punk Är Trevligt/Jazz Är Farligt" som utkom på Heartwork Records 1980. Bl.a. Garbochock, TT Reuter och City Kent medverkade på plattan.


11 kommentarer:

  1. När är bilden tagen? Han i gul t- shirt ser faktiskt ut som en ung Johan, men det skulle väl vara för osannolikt och fantastiskt urballt om det vore så...

    SvarSlett
  2. Öhhh... Han till väster i bild, menar du? Johan vem? Bilden är tagen på P.F.-spelning 1979 om jag inte misstar mig...

    SvarSlett
  3. närmare bestämt 8/9 1979, fick jag just bekräftat

    SvarSlett
  4. Ok, nu fattar jag hur saker hänger ihop här... tror jag i alla fall :-) Det är du som är Desse som driver Centralgalleriet tillsammans med Johan Ågren, eller hur? Och då menade du säkert den Johan också och då måste vi väl konstatera att han i så fall var stor för sin ålder (om födelsedaton på Facebook stämmer så skulle han varit 6 år när bilden togs) :-D

    För övrigt vill jag säga att jag glädjer mig våldsamt till att ställa ut hos er, ni har ett jättefint gallerirum där.

    Just nu ligger jag tyvärr nerpackad med bronkit (gubbe...), så produktionen ligger lite nere, men jag kommer starkare tillbaka!

    MVH, Johan U-bahn

    SvarSlett
  5. Oj, sorry, ja jag glömde visst presentera mig. Hej! ja, jag är andra halvan av centralgalleriet, dessehalvan! Kul att du kommer till oss, vi ser fram emot din utställning både jag och Johan! Och jo, Johan sa det sen när jag pratade med han, att han nog var en liten parvel när kortet togs. Trodde ni var typ jämnåriga :)

    Hoppas bronkiten släpper snart!
    Allt gott, desse

    SvarSlett
  6. Jag var själv på konserten.
    Bössatider!

    Zluggo Pop/Bizex-B

    SvarSlett
  7. Stort tack för konserten på annandagen Larz, det var riktigt stort för mig!
    Johan Urban

    SvarSlett
  8. Stort tack för konserten på annandagen Larz, det var riktigt stort för mig!
    Johan Urban

    SvarSlett