fredag 30. mars 2012

Чорнобиль


När jag är hemma och är sjuk så får jag ju en del gjort som kanske inte hade blivit gjort som grundligt om jag inte hade varit sjuk.
I går jobbade jag med en etikett till den Bäsk jag satte i förrgårs och som jag tänker bjuda på på vernissagen på Centralgalleriet.

Eftersom jag gillar analogier och sammanträffanden så hade jag redan på förhand namnet på bäsken färdig i huvudet, den ska naturligtvis heta Чорнобиль, dvs Chernobyl (med kyrilliska bokstäver, mest för att det ser coolare ut och att det passar så bra på sprit ;-).

Det är naturligtvis ingen tillfällighet att jag kallar den just Чорнобиль, det är nämligen det ryska ordet för malört som ju är den ört som ger bäsken dess karaktäristiska bäska smak. Och det stoppar inte där; I Uppenbarelseboken 8 i Bibeln står det:

"Den tredje ängeln blåste i sin basun. Då föll en stor stjärna från himlen,
brinnande som en fackla, och den föll på en tredjedel av floderna och på vattenkällorna.
Och stjärnans namn är Malört. En tredjedel av vattendragen blev till
malört, och många människor dog av vattnet, därför att det hade blivit bittert."


Nu var det förvisso ingen stjärna som ramlade ner i Chernobyl, men annars är det ju en slags korrespondans som är lite skrämmande. En annan sak som gör att namnet passar speciellt bra på min bäsk, är att det allra värsta radioaktiva nedfallet efter olyckan i Chernobyl faktiskt var i Gävle... Och min malört kommer naturligtvis från Gävle...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar