fredag 25. mai 2012

Gävle Museum

När jag var liten var jag ganska ofta på Gävle Museum. Min pappa gillade att gå på museum och dessutom jobbade han en period som lärare på den skola som ligger ett kvarter bakom museet. En annan bidragande orsak var att min bästis Henriks mamma var chef för samtidskonstavdelningen (de hade läskiga Max Walter Svanberglitografier på väggarna hemma...) på museet.


En av de saker som jag minns bäst från Gävle Museum och som absolut var själsättande för mig var den gigantiska förstoringen av en naken sjöman som hängde/hänger (?) i entrén. Det var väl delvis det att han är naken som var uppseendeväckande, men det coola och fascinerande var ju naturligtvis att han var tatuerad... Sånt där var ju nästan okänt på den tiden, i alla fall bland oss Svenssons som inte var sjö- eller kåkfarare...


När jag var 22 år gammal fick jag sedan min första egna tatuering (det var 1987, dvs före värsta vågen av allemanstatuering ;-). På vernissagen på Centralgalleriet nästa lördag ska jag få min andra tatuering och den är en liten blinkning tillbaka till den där sjömannen på museet, det är därför jag valt att teckna en klassisk banderoll till tatueringen. Jag glädjer mig mycket till detta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar